»» ««

Még mindig a tenger az úr...

Egyéb

Az utóbbi napok hírei igazolják, fejlődés ide vagy oda, nincs mit tenni, ha a nagy víz igazán haragos.

Barátaim, akik pár napja jöttek haza a szafariról, meséltek arról, hogy egy igazán hullámos napot fogtak ki. De a többi is hagyott bennük annyira mély nyomot, hogy még napokig "mozgott velük a padló" a szárazföldön.

Eszébe jut az embernek az a pár, itt-ott megmerülhető szafarihajó-roncs Egyiptomban, meg a többi, ami túl nagy mélységben van ehhez. Gyakran szimpla emberi hiba van elsüllyedésük hátterében, máskor viszont egyszerűen tehetetlenek vagyunk a természet erőivel szemben.

Sokat emlegetik a hajóra szállás előtt, hogy hajózni muszáj (navigare necesse est), de kevesebben teszik hozzá a másik félmondatot, amivel Pompeius kiegészítette: vivere non est necesse, azaz élni nem muszáj.
Bizony, hajóznunk kell, ha a legjobb merülőhelyekre el akarunk jutni (sőt, még repülni is általában), és meglehet, sokakban az is felmerül, hogy inkább vállalják a kockázatot, mert jó merülések nélkül nem sok értelme van az életnek.

Vajon mekkora ez a kockázat? A Fekete-tengeren a napokban öt hajó süllyedt el egy viharban, köztük nagy, orosz tengerjáró teherszállítók. Azt hiszem az ember igazán a tengeren (nem a mélyén, mert az más élmény) élheti át, mennyire kicsi a természet erőihez képest. Persze mi is "visszavágunk", amikor aztán a süllyedő tankerekből szivárgó olaj pusztítja a környezetet. A közelmúltban nem csak a Krím-félsziget nézhetett szembe ezzel a veszéllyel, hanem San Fransisco is. A nagy átlagban viszonylagosan környezetkímélőnek tartott hajózás időnként nagy katasztrófák okozója.

Persze a szafarihajók is kiveszik ebből a maguk kis részét időnként, a vízbe dobált hulladékkal, vagy rossz helyre lekötve. Nagy kérdés, tudunk-e hatni a szervezőkre, hogy a környezet védelmére figyelő hajókat részesítsék előnyben. Jó lenne a jövőbe látni, mi fog történni az elkövetkezendő évtizedekben. Cápaszobrot lehet éppen állítani, de mi azért inkább élve látnánk őket.

Ezek a sorok viszont más miatt születtek, hiszen már többször ejtettünk szót korábban a környezettudatos(abb) búvárutazás fontosságáról. A hajózás kapcsán eszembe jutott, hogy hiába merülünk annyit hajóról, tulajdonképpen keveset tudunk a hajózásról. Tudunk tippet adni, melyik tabletta jó tengeribetegségre, és az is közismert, hogy Egyiptomban nem lehet cipőben mászkálni a fedélzeten, de ez azért nem látszik túl mély ismeretanyagnak. Időnként eszembe jut, de jó lenne tudni valamit a széljárásról, a navigációról, a jelzésekről! Eszem ágában sincs kivenni a kormányt a vén tengeri medvék kezéből, de talán amit jobban értek, attól kevésbé tartok. Mert bevallom, a 45 fokban dülöngélő hajón nem mindig tudom eldönteni, a jószerencsén múlik-e a sorsunk, vagy a kapitány tudása bőven elegendő a biztonságos hazaérkezéshez.

Szóval nézegetem a könyveket, hátha találok valami hasznosat. (Persze itt is a BSAC siet a segítségemre, a Seamanship for Divers című kiadvánnyal.) Már csak a magam megnyugtatására... Aztán lehet, egyszer valami alapfokú tanfolyamot is elvégzek. Biztos vannak, akik szerint a lényeg, hogy a víz alá jussunk, de a merülőhelyre eljutás módja oly mindegy.

Számomra nem az...

GR
Kapcsolódó írásaink:
Minden információt -ról.

Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.


 23. asc 2007 nov 13. 23:10  
EPIRB - emergency position indicating radio beacon - veszhelyzeti jelado, a tovabfejlesztett valtozata a GPIRB amiben gps jelado van, pontosabb meg hamarabb kozvetiti a poziciot. a b class valtozatai a 121.5 civil vagy a 243.0 Mhz katonainfrekvencian sugaroznak, a class 406 valtozatai COSPAS SARSAT 406Mhz frekvencian sugaroznak - ezeket regisztralni is kell. Aruk olyan 750-1000 Usd.
Szemelyi jeladok ahol a vevo mindjart a hajon van elegge olcsok gyakran hasznaljak oket szeleromuvek vagy olajfurotornyok szemelyzete.
Felfujhato mentotutaj 4 szemelyes - kb 800 - 1000 euro, akkora kb mint egy kezikoffer.
Tengeri tulelotanfolyam - 500 -1500 euro
 22. hopposztkopp 2007 nov 13. 22:33  
Van egy kis könyv: A hajóskapitányok kézikönyve.A navigációt abból is lehetne tanulni, de igazából az lesz a túlélő aki kiúszik a partra. GPS ide-oda nekem csak mutassák meg merre ússzak. Hajó van másik.
 21. Vanek 2007 nov 13. 21:05  
Már ezer dollár környékén kapható.
De ez csak az egyik fele, egy mentőtutaj/mentősziget + mellények legalább ilyen fontosak.
No és persze egy fedélzeti Vanek. Nem is tudom, hogy hogy lehet nélkülem szafarira menni...
 20. Garfield33 2007 nov 13. 17:47  
Víz alatti működés: ha nem tudod, hol vagy, egy kis ballonnal madzagon felengeded a felszínre a gps-t. Ott beméri magát, oszt visszahúzod és megnézed. Eccerű ez kérem...
 19. elche 2007 nov 13. 16:35  
Víz alatt sajnos ez sem működik.:) Csak a víz felszínén, amikor vészhelyzetben aktiválja valaki a jeladót.
A további 18 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

P29 Patrol Boat Wreck

Malta

5/5 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 34m, látótáv: 10-25m

parti merülésroncs merüléshomokos élőhely mesterséges élőhelyföldközi tengeri muréna jelentős halraj nyílt vízben nagy rája

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés