»» ««

Gondolatok a szervizelésről

Felszerelések

Egyik nyereményünk idén a reduktorszerviz volt, és ennek kapcsán ismét tanulhattunk valamit.

Szó se róla, az öreg AquaLung reduktor roppant megbízhatóan szolgálta gazdáját, sok merülésen adta remekül a levegőt, de amikor nem sokkal egy hosszú, ázsiai túra után a szervizben kézbe vették, állapota alapján már nem tagadhatta volna le korát. Mivel a reduktoron volt mit átnézni, jutott idő az elemezgetésre is.

A jó öreg Titant Keller Zsolt vette kezelésbe a Divex Búvár Szakáruházban. Az már egyből kiderült, hogy a második lépcsőnél a nagy membrán elöregedett, elvesztette rugalmasságát, cserére szorult. Ez az alkatrész nem tartozik azok közé, amelyek a rendes éves szervizkitben benne vannak, de pár év alatt ez is elhasználódik, figyelni kell rá. Eljöhet ugyanis az a pillanat, amikor a reduktor második lépcsőjén egyszerűen nem működik a víztelenítő gomb.

Az első lépcső kopottságán nem nagyon lehet segíteni, de az anyag így is bírja a strapát- maximum csak azt jelzi ez, hogy a reduktort sokat használják. De a szűrőnél már egyből feltűnik az elhasználtság. Ha a szokásos fémszín helyett erősen elszíneződik, akkor az szennyeződésre utal- és mivel a levegő ezen áramlik keresztül, a szennyeződés is egyből a tüdőbe jut. Az olajos, feketés szín azt jelezheti, hogy a palackban levő levegő volt szennyezett, de a kékes, vízköves szín már arra utal, hogy az első lépcsőbe víz került, ami nagyon kerülendő. (Első képünkön a beépített új és a kicserélt régi szűrő látható egymás mellett.)

Az első lépcsőben levő O-gyűrűk élettartama véges, ezeket a szervizkitből cserélni érdemes évente (második képünkön a kicserélt régi alkatrészekből látható néhány). Ám az sem mindegy, milyen zsírt használ hozzá a technikus, hiszen a gyári, lényegesen drágább zsír és az olcsó szilikonzsír összetétele nem ugyanaz. Ennél a reduktornál az elhasználódás olyan mértékű volt, hogy a gyakorlott szem egyből észrevette, a nagy membrán húzásával próbálta valaki a szivárgást csökkenti. Ám ez csak ideig-óráig segít, mostanra már az enyhén deformálódott membrán is cserére érett. A szakszervizben a gyári javítókészlettel dolgozó, a speciális szerszámokat használó és képzett technikus felelősséget is vállal munkájáért, így érdemes oda vinni a felszerelést, ahol tényleg betartják az adott típusra vonatkozó előírásokat.

Halász Károllyal
arról is beszélgettünk, milyen javaslatai vannak a reduktor tulajdonosa számára, hogy legközelebb azért jobb állapotban kerüljön a felszerelés a szervizbe. Érdemes komolyan venni az éves javítást- lássuk be, ez a felszerelés biztosítja az életadó levegőt, ezen pont nem szerencsés spórolni. Amikor olyan helyen jár az ember, ahol a helyi bázisszemélyzet segít a szétszerelésben, tisztításban, a reduktort akkor is inkább a tulajdonosnak saját magának érdemes gondoznia. A merülés utáni tisztításnál fontos, hogy az első lépcsőt záró kupak biztosan legyen a helyén, és így érdemes a teljes reduktorszettet egy pár másodpercre édesvízbe meríteni. Ha a bázison nem figyelnek oda rá rendesen, ne bízzuk ezt rájuk.

Növelheti a reduktor élettartamát, ha a palack megnyitásakor a második lépcső gombját enyhén nyomva tartja a búvár. A barkácsolással pedig csak óvatosan, hiszen sérülhetnek a menetek, vagy a speciális méretű kulccsal szerelhető alkatrészek. Egy jó reduktor karbantartva akár évtizedekig is megállja a helyét- és a hangsúly a karbantartáson van. Arra viszont érdemes figyelni, hogy ne egy nappal egy hosszú túra előtt essen be valaki a reduktorral a szervizbe, hiszen ez nem egy pár perces munka. Egyébként is érdemes télre időzíteni a szervizelést, mert jobb rendbe téve eltenni a következő merülési szezonig a reduktort.

Köszönjük a Divex Búvár Szakáruház segítségét!
Minden információt -ról.

Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.


 300. pygmy 2009 már 05. 15:02  
Te feledékeny, nem az én cuccomról van szó, azzal még baj nem volt, vagy ha lesz, majd megjavítod? már most szólok, legyen nálad Scubapro MKII + R290 szervizcsomag, vagy mi? hogy gördülékenyebb legyen a szolgáltatás:)
 299. Garfield33 2009 már 05. 14:59  
Ha meg mégsem, akkor nézel bennünket 2 hétig a hajókorlát mögül
 298. pygmy 2009 már 05. 14:54  
szia, köszi. az uszodát még átgondolom:)
ja, a korábban említett Apeks, amit elszereltek itthon, külföldet megjárva immár jól működik
+ postaköltségbe került az éves generál:)
 297. frogman 2009 már 05. 14:44  
Udv Pygmy

Azt javaslom mindent vigyel el usziba jot tesz nekd is meg a cuccnak is, jobb ha nedves mint szaraz!
Ott kiderul minden.A nyomasprobanak tul sok ertelme nincs,ha beazik akkor mehet a kukaba igyis ugyis.
A vyper-nel nem szokott gond lenni.Tenyleg nehezen fer bele a probazoba....Nem kamuztak
Ha megbizhato szerviz kell hivjatok
Biztonsagos merulest!

Keller Zs.
 296. Garfield33 2009 feb 15. 15:30  
De bizony, idén lesz.
Mert te nem leszel ott  :-)
A további 295 bejegyzés a fórumban olvasható.

Merülőhelyek

Car Cemetery

United Arab Emirates

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 15m, látótáv: 4-10m

speedboat-os megközelítésroncs merülés scenic, nézelődős merüléshomokos élőhely sziklás, hasadékos élőhely nyílt vízi fajok mesterséges élőhelynagy rája

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.
A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés