»» ««

Újabb második világháborús roncsok

Egyéb

Korukat megelőzően fejlett japán tengeralattjárókat fedeztek fel Hawaii partjainál.

A szupertitkos terv részeként épített harceszközöket arra szánták, hogy az amerikai szárazföld ellen indítsanak velük támadást, többek között New York és Washington ellen. Az Oahu közelében megtalált tengeralattjárók egyike az I-14, ami két repülőgépet(!) vitt magával a víz alatt, a másik pedig az I-201 volt, a második világháború egyik leggyorsabb tengeralattjárója, ami különleges gumibevonatot is kapott, hogy csökkentsék a szonár általi felfedezés lehetőségét. A felfedezés furcsasága, hogy a hajókat maguk az amerikaiak süllyesztették el, mert nem szerették volna ha a szovjetek kezébe kerül a fejlett technológia. A Navy 1946-ban eltüntette a hajókat, míg a National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), az egyik helyi egyetem víz alatti kutatócsoportjával és a National Geographic csatornával közösen felkutatta azokat.

A NOAA egyik szakértője, Dr. Hans Van Tilburg a lelet jelentőségét méltatta, hiszen a roncsok 60 éve nyugszanak érintetlenül, így kiváló betekintési lehetőséget nyújtanak a korszak műszaki szempontból élenjáró hajóinak megismerésére. Már 1992 óta folyik a kutatás a Pisces IV és Pisces V tengeralattjárókkal, és 2005-ben találták meg a három repülőgépet szállítani képest I-401-et, aminek a testvérhajója, az I-400 még nem került elő. Az I-14 és az I-201 pedig ez év februárjában lett meg, de a hivatalos bejelentést csak most tették meg. A felfedezés annak volt köszönhető, hogy találtak egy 16mm-es filmfelvételt az I-14 elsüllyesztéséről 1946-ból, és így sikerült meghatározni a kutatási területet. Végül majdnem 1000 méteres mélységben találták meg a hajót, aminek először a speciális, repülőgépindításra szolgáló katapultja tűnt fel, majd a toronyra festett számok azonosították egyértelműen a roncsot.

A katapulttal indítható repülőket a víz alatt lehajtott szárnyakkal vihette a tengeralattjáró, és a bombázó 1800 fontos bombát dobhatott volna a célpontra, ám végül egyetlen ilyen bevetést sem hajtottak végre. A bőven több, mint 100 méter hosszú I-400 "Sen-Toku" osztályú hajók a nukleáris tengeralattjárók megjelenéséig a legnagyobb tengeralattjárók voltak. Hatalmas hatótávolságának köszönhetően másfélszer körbehajózhatta volna a Földet megállás nélkül, és ezt a teljesítményt ma sem tudják produkálni a dízel-elektromos tengeralattjárók. A háború végén szerezték meg a hajókat az amerikaiak és betekintést nyerhettek a technológiába. Ám a háborút lezáró szerződések értelmében a szovjetek is szerették volna megvizsgálni azokat, és ezt elkerülendő került sor a süllyesztésre Hawaiinál. A kutatásról szóló filmet a Hunt for Samurai Subs címen sugározza a tévécsatorna.

További információkat lehet találni a témáról a HURL (Hawai´i Undersea Research Laboratory) honlapján is.

[ UnderwaterTimes ]

Kapcsolódó írásaink:


Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.

Merülőhelyek

Excalibur / Suzanna Wreck

Egypt, Red Sea

2/3 db alapján:érdekes(átlag: 4.3) átlagos nehézségű
max: 21m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág mesterséges élőhelyjelentős halraj nyílt vízben

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés