Jordánia csodái - már haza is viheted

Vörös-tenger

Ismét Jordániában jártunk, megnéztük az új víz alatti múzeumot, és megismerkedtünk egy fantasztikus búvárajándékkal.

Jordánia a magyar búvárok számára nem ismeretlen, bár közel sem olyan kézenfekvő búvárcélpont mint Egyiptom. Pedig mindkét ország a Vörös-tenger partján fekszik, az élővilág eléggé hasonló, a partközeli merülések pedig legalább olyan kényelmesek, viszont lényegesen kevesebb a búvár így nagyobb az élmény.

Az élővilág a megszokott vörös-tengeri csak kevesebb a túrista!
A jordániai albumhoz klikk a képre.

Néhány éve egy hajóroncsot és az akkor még egyben lévő Hercules repülőgép roncsát merültük meg, így idén új helyre vágytunk. Szerencsére a Jordán kormány tett arról, hogy a búvárok találjanak érdekes merülőhelyeket. Az elmúlt években víz alá került egy utasszállító repülőgép és létrehoztak egy víz alatti haditechnikai múzeumot is, ez utóbbit látogattuk meg mi is. Idén a dzsipes parti merülés helyett kicsit komfortosabbra vettük a merülést, és úgy döntöttünk hajóval közelítjük meg az egyébként partról is elérhető helyeket.

A merülésekhez a Sea Guard Aqaba cégét kerestük fel, ahol Yazan Alsaed tulajdonos várt minket. A bázis csupán néhány lépésre volt a szállodánktól Aqaba szívében, így kényelmesen átsétálhattunk a bérlős felszereléseket kiválogatni, majd a szokásos PADI papírmunka után irány a hajónk, ami szintén pár perces sétára található a bázistól.

A Barakah napihajó ideális búvárkodáshoz
A jordániai albumhoz klikk a képre.

A Barakah egy 19 méteres komfortos két motoros 3 szintes hajó, napozófedélzet és belső szalon a pihenést, a búvárdekk pedig a merülés teszi kényelmessé, lent pedig még kabinok is találhatóak. A feszereléssel konkrétan semmi dolga a búvárnak, ugyanis a személyzet összeszereli helyettünk és a merülés előtt feladja, igazi "keleti kényelem", nekünk csak pihenni kell a hajóút alatt. A nap folyamán kiváló ebédet is kaptunk svédasztalos jelleggel: csirke, hal, szokásos köretek, humusz és saláta amin olyan fűszert ismertünk meg (sumac), hogy másnap szaladt mindenki fűszerboltot keresni a városban :) Pár éve partról, most hajóról merültünk, a különbséget zongorázni lehet, őszintén ajánlom Yazant és a hajós merülést, ha minden költséget összeadunk a végén kb ugyanaz a költség, a kényelem viszont ég és föld.

Yazan
Yazan Alsaed az ékszereket bemutató könyvével
A jordániai albumhoz klikk a képre.

A tulajdonosnak egyébként 3 hajója is van, egy másik búvárhajó mellett egy igazi különlegesség: egy főníciai korhű hajó, amit főleg esküvőkhöz és más rendezvényekre használ - ha valaki esetleg esküvőt tervez, itt különleges élményben lehet része.

Yazan lelkes búvárfotós is, és van egy ehez kapcsolódó különleges üzleti kapcsolata is. Néhány éve egy svájci ékszerész hölgy merült vele, aki kért tőle emlékbe pár víz alatti fotót. Az ékszerésznek a képek láttán az a fantasztikus ötlete támadt, hogy víz alatti élővilág színeivel készít ékszereket Yazan fotóit felhasználva. Az eredemény igazán lenyűgöző lett, érdemes megnézni a hölgy weboldalán az alkotásokat!

A merüléseink nagyon élvezetesek voltak, először egy könnyebb merülőhelyet vettünk célba, mivel a hajón több sporttárs is évek óta nem merült, így lehetőséget akartunk adni a bemelegedésre. A Berenice reef merülésünk egy víz alatti elektromos kábelcsatlakozás felett kezdődött, igazán érdekes látvány volt, de a fő látványosság mégis a fordulóban volt, ahol a névadó hely mólója alatt kellemes korallos élővilágnak a móló oszlopai biztosítottak látványos környezetet. Kis murénák, bőröndhalak, halrajok, csigák és színes korallok kellemes első merülést biztosítottak.

Némi felszíni idő és hajózás után másodjára a víz alatti haditechnikai múzeum került terítékre, ahol 20 méter környékén olyan kuriózumok várták a roncsot és hadigépezetek szerelmeseit, mint Bell AH-1 Cobra harci helikopter, Chieftain (Khalid Shir) tank, FV701 Ferret páncélozott felderítő jármű, FV101 Scorpion könnyű harckocsi, Ratel 20 csapatszállító és Mk42 Duster önjáró légvédelmi gépágyú sőt egy hatalmas, 155mm-es löveg is elsüllyesztésre került az összesen 19 roncs között.

Még frissek a roncsok, így élővilág nincs rajtuk viszont így pont jól megnézhető különleges szemszögből a technika - mikor van esélyünk egy harcihelikoptert fentről vagy akár belülről is megvizsgálni? A roncsok mellett a part felé pedig homoki angolnamezőt láthat a figyelmes búvár, jó kis merülés volt mindkettő!

Jerash
Jerash színház
A jordániai albumhoz klikk a képre.

Jordánia nem csak víz alatt, de a felszínen is roppant érdekes ország. Pár éve már írtunk néhány igazán emlékezetes élményünkről, de akkor kimaradt az ország elsődleges turista látványossága, Petra romvárosa - fura, de elmosta az eső. Idén bejutottunk, és hatalmas élmény a sziklába vájt épületek látványa. Természetesen most sem maradt ki a Holt-tengeri lebegés és iszappakolás valamint Wadi-Rum sivatag a dzsipes kirándulással, egy beduin ebéddel és a sivatagi sátras éjszakával. Útközben meglátogattunk egy elhagyott vasútállomást - ami filmforgatási helyszín volt egyébként -, hogy megnézzük néhány igazán impozáns régi vonatot. Hazafele megálltunk Jerash romjainál, ahol többféle kultúra emlékei várják a látogatókat. Rövid, 5 napos látogatásunk ismét tartalmasra sikerült, rengeteg felszíni és víz alatti élménnyel gazdagodtunk.

Forgatási helyszín
Forgatási helyszín a sivatagban
A jordániai albumhoz klikk a képre.

Számomra különösen emlékezetes volt a víz alatt az AH-1 helikopter roncsa. Valamiért vonzódom az extrém roncsokhoz különösen, ha azok légijárművek. Hajóroncsot sokszor láthat az ember, de helikopter víz alatt igazi kuriózum. Szintén emlékezetes volt megismerni mr. Yazan-t, akivel jól elbeszélgettünk a búvárvilágról. Őszintén ajánlom, mi legközelebb is biztosan őket fogjuk választani ha merülni szeretnénk, és ki tudja, lehet sort kerítünk egy körre azzal a csodálatos főníciai hajóval is.

Yazan Alsaed és a Sea Guard Aqaba elérhetőségei: Tripadvisor , Sea Guard Aqaba

Kapcsolódó írásaink:
Minden információt Jordánia-ról.

Hin Daeng

Thailand

1/2 db alapján:érdekes(átlag: 4.5) átlagos nehézségű
max: 50m, látótáv: 10-25m , áramlás

szafaris megközelítészátony merüléskorallos, trópusi élővilág sziklás, hasadékos élőhely nyílt vízi fajokcetcápa teknős mantarája