Ahol a kevesebb több lenne

Kréta polipBár hozzá kell tenni, a déli, elhagyatottabb, kanyargós hegyi utakon megközelíthető helyeken, mint Keratokampos, még akadnak szép és szinte kihalt strandok, kristálytiszta vízzel. De a tavernák már itt is a turistákat várják, és az ezen részén is kiépülő úthálózat azt sejteti, pár éven belül itt is fel szeretnék futtatni a turizmust. Most viszont még talán érdemes kivenni egy csendes szobát valamelyik pici faluban, pár méterre a tengertől, ahol elvezhető egy manapság már egyáltalán nem tipikus, békés krétai nyaralás. A sziget keleti csücskére is épül a gyorsforgalmi út, fejlesztik a repteret, de mi még azért kifejezetten csendesnek találtuk a körzet legnagyobb városát, Sitiát.

Persze mit zavar minket az emberáradat, hiszen ahol tenger van, mi megyünk merülni. Az volt a cél, hogy ha már ekkora a sziget, próbáljunk több ponton a víz alá jutni. Első utunk így egy nyugati oldalon levő búvárközpontra vezetett. Giorgos bázisa, az Atlantis egy rendezett kis hely Panormóban, bár az igazi központ a másik bázis, a rethymnoni. Giorgos szerint más a vendégkör is, a panormói bázis a "búvárosabb", a másikon több a próbamerülő turista. Mivel elég messziről autóztunk át, az első merülést lekéstük, már mindenki be volt öltözve. Nem voltunk dühösek, ebben a melegben 15 percet várni búvárruhában halálos. Bár minden bázis ennyire komolyan venné a pontosságot!

Kréta búvárA következő merülésig hátralevő időt sznorizással töltöttük. Mint később kiderült, átlagos merülésen kevesebbet látni, mint így. Egy nappal korábban trombitahal és sziklahal volt a nagy szám, most pedig egymástól pár méterre két polip tűnt fel a sekély vízben, no meg sok-sok hal, köztük meglepő módon nagyobbacskák is. A több durbincsfaj mellett szivárványhalakat, gébeket látni elsősorban. Csak arra kellett vigyázni, ne legyen leégés a vége, a nap ugyanis folyamatosan tűzött. Aztán jött a merülés, amit most már nem késtünk le. Sekély helyekre viszik a búvárokat a bázis kis hajójával, amire 7-8 vendégnél nem is fér több, zsufi tehát nincs. Bár nem igazi búvárhajó, a leghosszabb út 12 perc- a célnak megfelel. Most a helyet tenyereként ismerő Giorgos nevét viselő barlang volt a cél. Bár akár 50 méterre is be lehet hatolni, átlagbúvár csak az első szakaszba úszhat be, ahol még látszik a kijárat. Rutinos búvárok két lámpával felszerelve Giorgios vezetésével úszhatják végig. Szép fényjátékok tették számunkra is emlékezetessé a helyet, és azért akadt pár érdekesség az üregen kívül is, például remeterákok- aki látni akar valamit, jobban teszi, ha közel az aljzathoz keresgél. Ráadásul kellemes felüdülés a melegben a felszínen 27, lenn 23 fokos víz. Az is kiderült, hogy a látótávolságot elsősorban az aljzat közelében lebegő apró szemcsék rontják, a nagy kékségban megvolt a 20-25 méter.

A sziget középső részén Kato Gouves egyik búvárbázisát választottuk A több helyen búvárcsalogatónak szánt Messerschmitt roncsot viszont nem merülik, mert 24 méteren van a semmi közepén, a búvárok öt perc alatt megnézik, aztán... annyi. A főnök mást javasolt: merülés Paximadi majd Dia sziget mellett. Előbbinél a nagy kékség és egy fal várt, a másodiknál amforamező. A bázis villámgyors merev aljú csónakja repült velünk, a víz olyan sima volt, hogy még a legkényesebb búvár sem lehetne tengeribeteg. Ráadásul itt ez a tipikus. A két merülésen annyi érdekes, ráadásul nagy csigát és más fura jószágot láttunk, mint még sehol máshol a mediterrán térségben. Megvoltak az amforák is, és a rövid felszíni idővel megejtett két merülés után fél kettőkor már a parton voltunk. Ügyes szervezés- a délutánt már a légkondis szobában tölthettük.

Az írás a következő lapon folytatódik!

2. elche 2007 júl 04. 13:39
Na ez az. Pont azért választottuk Krétát, mert a párom, aki több mint tíz éve járt itt, csodákat mesélt. (Majd elmondja talán itt a fórumon is, hogy élte meg a változásokat. Röviden: nem jól.) Nincs nagy baj ezzel a szigettel, de egyszerűen nem is annyira extra, és persze minket, búvárokat a roppant drága merülések is kellemetlenül érintenek. Szóval a mi szemszögünkből jó, jó, de...
 1. Mirci 2007 júl 04. 12:08
Kb. 15 éve voltam Krétán, akkor még nem volt ilyen turizmus őrület... Éppen gondoltam, ideje lenne újra elmenni, mert az emlékeim nagyon szépek, de ezek után jól lebeszéltél...

Sajnos most, hogy az adriai nyaralást szervezem, oda jutottam, hogy a Google Earth-ön keresem a legeldugottabb szigetek legeldugottabb falvait... És ez elég elkeserítő!

La Punta (Costa Paradiso)

Italy (Italia)

1/1 db alapján:átlagosan érdekes(átlag: 3) átlagos nehézségű
max: 24m, látótáv: 4-10m , áramlás

speedboat-os megközelítészátony merüléssziklás, hasadékos élőhelyföldközi tengeri muréna

A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.