»» ««

Mikrobák falták fel az olajfoltot

Tudomány

Egy újonnan felfedezett mikrobafaj tüntette el a BP olajkútjából kifolyt, óriási kiterjedésű víz alatti olajfoltot a Mexikói-öbölben.

Ezt közölte a Terry Hazen kutató vezette amerikai tudóscsapat a Science magazinban. A Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium munkatársai szerint a mikrobákat stimulálta, felélénkítette a tengerbe ömlő olaj. A sötét és hideg, mélyvízi életkörülményekhez alkalmazkodott, úgynevezett proteobaktériumok a vártnál gyorsabban és oly módon bontották le a kőolajat, hogy közben nem ritkították meg jelentősen a víz oxigén-telítettségét, ahogy azt a legtöbb olajfaló baktérium szokta.

A kutatók akkor fedezték fel az új mikrobát, amikor a több millió hordónyi olaj víz alatti eloszlását tanulmányozták a térségben, miután felrobbant a Deepwater Horizon fúrótorony. Az eredmények több száz, 17 mélytengeri helyszínről begyűjtött minta elemzésén alapulnak. A mintákat május 25. és június 2. között nyerték ki. Kiderült, hogy az olajoszlopban domináló mikroba új fajt képvisel, mely szoros rokoni kapcsolatban áll az Oceanospirillaceae család tagjaival. A csapat a szivárgás megfékezése után is végzett megfigyeléseket. "Az utóbbi három hétben egyáltalán nem észleltük már ezt a szennyezést"- közölte az amerikai kutató.

[ nepszava.hu ]