Merülés Los Gigantes sziklái alatt

Albumhoz klikk a képre.
No de mit tapasztaltunk a víz alatt? Először is a hőfok: 20-22, és nincs hőhatár, 30 méter alatt is ennyi. Ez őszre 24-25 környékére melegszik. Nem fáztunk, bár volt rajtunk bőven ruha. A látó nem rossz, de nincs olyan pazar, mint a Vörösön. Úgy 15 méterre tehető átlagosan. Ami egyből feltűnik, hogy alapvetően néhány szín dominál, a kék és a szürke, barna és fekete egyvelege. Nincsenek színpompás zátonyok és korallok, színes halacskák. Van a tenger mély kékje, meg van a vulkanikus eredetű sziget tenger alatti, zömmel komor színű alapja. Erre jönnek a halak, halrajok. Brutális. Rengeteg hal van! Igaz, zömük ezüst, szürke, fekete és fehér színekkel, de az elmaradt színorgiát, pompát feledteti a számuk, sokaságuk. Néhol sügérek, bébi barrakudák, és egy csomó "kommersz" halacska hatalmas csapatokban. Az aljzaton ráják, lepényhalak, eel garden, a kövek között polipok és tintahalak, rengeteg rák, féreg, és még nudicsiga is van szép számmal. És bizony merültünk teknősökkel is! Egy-egy tengeri rózsa, kisebb korall azért akadt, de inkább sivár sivatagnak, vagy holdbéli tájnak tűnt a vidék, amerre úsztunk. Meglepő, de a víz alatt nem folytatódik az óriási függőleges sziklafal. Meredeken lejtő, csupasz sziklás, köves részeken merültünk, közöttük és alattuk fekete homokos részekkel. Pazar vulkanikus eredetű képződmények körben, gigantikus bazaltoszlopok a jellegzetes hatszögletű méhsejt formával. Üregek, kanyonok, barlangok, zegzugos helyek, ahol érdemes bogarászni, de félszemmel mindig a kék felé kell nézni, mert nagy a jövés-menés.

Mint említettem, kb. 14 helyet merülnek Los Gigantes körül. Úgy szervezték a dolgot, hogy minél több helyre eljussunk, de lehetett volna kívánság műsor is. Két fix merülés van, szerda és szombat délután a Barranco Seco merülőhelyen. Ez a rája etetés! Alapból sok rája van a környéken, számuk darabra és fajtára is jelentős. Több merülésen is találkoztunk jó párral. Ez a merülés azért különleges, mert itt a búvárokkal egy nagy hordó is utazik a hajón, tele finom halfejekkel, haldarabokkal, amit a piacról, az éttermektől guberáltak össze. A szaga förtelmes. Ezt borítják ki a beugrás előtt a vízbe a merülőhelyhez érve, így mire az a csapat lesüllyed a 15-20 méteres mélységbe a sziklák közé, mert tart a lakoma. Megszámlálhatatlan sok rája! Sasráják, atlanti tüskésráják, "bull ray" és pillangó ráják a felhozatal. A kisebbek fürgén szárnyalnak, a nagyok, köztük egy kapitális öreg atlanti tüskés komótosan "kúszik" az aljzat felett. Sietniük kell az evéssel, mert a finom falatokra nagy csapatokban halak is érkeznek. Igazi káosz, az ember nem győzi kapkodni a fejét. Hihetetlenül közel úsznak el, tapasztaltabb vezetőink simogatják őket, illetve haldarabokkal kézből etetik őket pár alkalommal. Ahogy fogy az étek, úgy ritkul a számuk, de a merülés végén is akad pár szép téma, egész közeli képek a táplálkozó rájákról, a sziklák felett repülő sasrájákról. Nem igazán akartunk kijönni...

Lehet, sokaknak nem tetszik a dolog, hiszen mint említettem, etetés nélkül is sok rája van. Ez egy olyan program, amit más bázisok is művelnek, nem is csinálnak belőle titkot, például a bázis falán, a folyosón számtalan kép, poszter reklámozza a "mutatványt". A magunk részéről mi nem nyúltunk hozzájuk, fotózgattunk, nézelődtünk, bár nagy volt a kísértés, hogy a gigászi ráját megsimogassuk!

Albumhoz klikk a képre.
A hajós merülések tehát szép rendben zajlanak, csak a vasárnap és a kellemetlen időjárás akasztja meg a dolgot. Kellemetlen alatt az erősen szeleset kell érteni. Ilyenkor nem futnak ki, nem csak a csónakunk, de még a kiránduló hajók sem; fő a biztonság, és ugye az óceánon tudnak nagy hullámok jönni... Ám a merülések ilyenkor sem maradnak el, csónakról kocsira váltunk, és a parton dél felé elhelyezkedő öblökben merülünk gyalogosan. Kétszer is volt rá példa. Egyszer a szél miatt egy városi strandon csobbantunk a mólóról a fürdőzők és napozók között. A sekély öblökben rosszabb a látó, de így is láttunk rákokat, polipokat, halrajokat, sőt még teknőst is!

A második alkalommal mi kértük a parti merülést, mert a bázisnak van egy másik specialitása, a teknősös merülés etetéssel egybe kötve. Délelőtt kocsiba szálltunk, és jó 15 km-t autóztunk délre, Playa Paraiso egy kis festői öblébe, az El Puertito merülőhelyre. Pár ház a parton, pár csónak kikötve a csendes kis öbölben. Kocsi mellett szereltünk, majd begyalogolás a vízbe. 200 méter úszás, míg elég mély és tiszta nem lesz a víz, majd lemerülés. Fekete homok fodrozódik alattunk, az öböl sziklafala mellett haladunk, ahol lepényhalak, tintahalak, polipok, halrajok nyüzsögnek. Nyugis merülés a sekélyben, 6-10 méter környékén. Mivel a búvárok (más bázisok is) gyakran etetik a teknősöket itt, nem kell nagyon keresni őket. Amint meghallják, hogy búvárok vannak a vízben, már úsznak is hozzájuk. Mi is így jártunk. Elsőre ketten közeledtek, és bizony keresték az ételt nálunk, alaposan átmustráltak bennünket egyenként. A nagyobb, látva, hogy üres kézzel jöttünk elhúzott. Okos. A kicsi tovább maradt. Vezetőink simogatják, játszanak vele. Aztán ő is elúszik. Pár pillanat múlva megint kettő bukkan fel, hasonlóan, mint az előbb. A kisebbik a merülés végéig velünk úszik, kikísér szinte a partig! Az etetés most elmaradt, de a simogatás, a játék megvolt. Most is csak csodálkozó szemlélői voltunk az eseményeknek. Kijövetelkor már a közeli Barracuda Center kisbuszából szálltak ki a búvárok... Elég forgalmas lehet az öböl, bár meg kell mondjam, egyetlen merülésünkön sem találkoztunk más búvárcsapattal!

Nos, így zajlik a búvárélet arrafelé. 5 nap, 9 merülés, komplett kis szafari. A parti merülések 20-25 euróba kerülnek, a hajós kifutások 25-30 euro között vannak, de ezek átlagos számok, több bázistól vett minták. Mi 27 eurót fizettünk merülésenként ezen a bázison. Egyébként könnyű megtalálni a bázist a neten is, egész tűrhető oldala van sok infóval. (A merülőhelyek is le vannak írva az adatbázisban.)

Az írás a következő lapon folytatódik!

6. VasMacska 2011 jún 24. 23:02
De jó volt egy kicsit megint Tenerifén lenni! Tetszett a cikk.:)
 5. elche 2011 jún 24. 14:30
Amikor én voltam, már akkor is szürke zónában ment ez a bálnás program, pedig szerintem messze nem olyan stresszelős a sznoris túra, mint a kirándulóhajók. A sznorisokkal a hajó motorját a bálnák közelében leállítják, nem nyomul a hangos zenés nagy hajó mögöttük, szóval nekem megint van olyan érzésem, hogy nem pont az az ártalmas, amit annak kiáltottak ki... Kár, hogy már nincs ilyen program, egy szó mint száz.
 4. pygmy 2011 jún 24. 13:29
Köszi.
Bálnales. Nos, érdeklődtünk előzetesen is a németeknél (Barracuda Center), meg ennél a bázisnál is. Már nincs (nekem azt mondták, nincs). Le lett állítva, mert a sznorisok zavarták, stresszelték őket. Ami marad, az a napi kirándulóhajók (pl. Los Gigantesből), mert ők kifuthatnak hozzájuk, de a vízbe nem mehetsz be, csak a fedélzetről csodálhatod őket. Kis családunk két tagja is élt ezzel a lehetőséggel. Láttak sok delfint, a bálnákat, és még ebédet is kaptak a hajón:)
 3. Garfield33 2011 jún 24. 12:01
Ez pöpec...
Épp a napokban kérdezte valaki, hogy milyen Tenerife.
Hát most belinkelem neki...
 2. OG-Lee 2011 jún 24. 11:30
Frankó kis beszámoló! Jó volt olvasni. Köszönjük Pyg!
A további 1 bejegyzés a fórumban olvasható.

Gamul Soraya

Egypt, Red Sea

1/1 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 20m, látótáv: 10-25m

napihajós megközelítészátony merülés scenic, nézelődős merüléskorallos, trópusi élővilág sziklás, hasadékos élőhelyteknős

A fórumban leírtakért a divecenter.hu felelősséget nem vállal, az kizárólag a hozzászóló magánvéleménye.