Mini-Szahara az Atlanti-óceánban

De ne szaladjunk előre, mert az említett búvárbázist csak utunk második felében kerestük fel. Első négy napunkat a déli részen, Costa Calmában töltöttük el. A Morasol apartmanhotel tengerre néző részlegében kaptunk apartmant, egy nagyon tiszta, nagyon kellemes kis helyet, hibátlan kilátással. Még a beköltözésnél eltettem egy kis búvárkodást ajánló prospektust, amire felfigyelt a recepciós, Edgar. Rákérdezett, csak nem érdekel a merülés? Én persze igent mondtam, mire büszkén mondta, hogy a portáskodás csak mellékállás a számára, ugyanis ő a hotel búvárbázisának oktatója.

Így aztán két merülésünket a sziget déli felén az általa vezetett Easy Diving bázissal hajtottuk végre. Fuerteventura merülési lehetőségeiről azt jó tudni, hogy elsősorban délen és északon merülnek, de a déli merülőhelyek többsége nem igazán érdekes, összesen két, egymástól kb. 200 méterre levő zátony számít igazán jó helynek. Természetesen mi is itt merültünk. A Big és Small Reef (Nagy és Kis zátony) nevű hely akár a partról is merülhető 300 méteres felszíni úszás után, de mi hajóval, lényegesen kényelmesebben mentünk oda. A szigeten szokásos merevaljú motorcsónak alapvetően megfelelt a tíz perces útra (azért ilyen sok, mert a kikötő távolabb van). Megjegyzendő, hogy náluk minden nap csak egy, a reggeli merülés történik hajóról, mert délután nagy rodeózás várna a búvárokra a felkorbácsolt hullámokon! Aki többet búvárkodna, délután be kell érje parti merülésekkel. A bázis éppen ezért "bölcsen" hajós felárat számít fel, hiszen úgyis mindenki a jó helyeken szeretne merülni.

Talán mindez nem hangzik túl csábítóan, de a mérleg másik oldala az, hogy ez a két zátony fantasztikus hely! A bójákkal jelölt kikötési pontoktól kötél mellett ereszkedtünk le a zátony 14-15 méteren levő tetejéig, ahol izgatottan mutattam a halrajokat néző társamnak, eel garden van alattunk a homokban, nézze meg gyorsan, amíg a megriasztott angolnák el nem tűnnek. Ám izgatottságom felesleges volt: a zátony felszínén mindenfele ott voltak a kérdőjelre emlékeztető kis jószágok, tippelni sem merném, hány százan. Üdvözlésünkre megjelent egy hatalmas sügér, majd még egy, aztán egy újabb -a nagyobbak talán méteresek is lehettek. Ezek az óriási jószágok kitartóan figyeltek minket, otthonukba tévedt látogatókat. Időnként megálltak velünk szemben, alig 1-2 méterre, és “sügérszemet" néztünk.

Érdekesség volt, amikor az egyik itteni merülésünkön ritkaságnak számító pillangórája tűnt fel, egyébként pedig számtalan hal nyüzsgött mindenütt, barakudák járőröztek, makrélák vadásztak a körülöttünk hullámzó szardíniákra, trombitalahak rejtőztek az üregekben, murénák dugták ki fejüket a lukakból... Nehéz lenne mindent megemlíteni, amit láttunk. Remek hely ez, emlékezetes merüléseink voltak itt, minden percüket élveztük! Hozzá kell azonban tenni, gyakorlatilag a nyílt tengeren, kis csónakról történik a merülés, a zátony teteje van csak 14 méteren, a leszakadás sokkal mélyebbre is vihet, magyarán szólva bizonytalan, tapasztalatlan búvár számára nem biztos, hogy ideális hely.

A lényeg azonban az, hogy nem csak a hullámok szerelmesei hódolhatnak a különféle sportoknak, hanem a számunkra is bőven akad látnivaló a víz alatt. Tudtam, hallottam a Big reef nevű merülőhelyről korábban, és tudatosan úgy intéztem, hogy itt merüljünk, de bevallom, kicsit azért meglepett, hogy milyen látványos. Fuerteventurán járva kötelező itt búvárkodni! Ráadásul Edgarral beszélgettünk a különféle előírásokról is, ezen a szigeten az egyik nagyon komolyan vett dolog az, hogy maximum egy éves orvosi igazolást kérnek a merülés előtt.

Az írás a következő lapon folytatódik!

San Francisco Maru

Micronesia

1/1 db alapján:kimagaslóan érdekes(átlag: 5) nehéz körülmények
max: 48m, látótáv: 25m felett

napihajós megközelítésroncs merüléskorallos, trópusi élővilág nyílt vízi fajoknagy rája jelentős halraj nyílt vízben