fórumok / Szakmai fórumok / Búvárbalesetek -események és tanulságok | ||
352. Szaki | Ugrás | 2007 okt 03. 22:29 |
IANTD open water diver vizsga teszt kerdes: mire valo a kes?
egyik valasz: elkergetni a bosszanto merulesvezetot.... |
||
351. Szaki | Ugrás | 2007 okt 03. 22:25 |
Dupla: Horvatorszag, Korcula, Priscapac dc... Mult heten volt ket tanulonk, apa es lanya. Lany venne fel a cuccot, apja nem segit, mire a lany: a merulotars nem azert van, h surubben legyunk.... Es a fekete leves: Sharm El Sheikh, tavaly oktober: Lengyel oktato baratom terdelt a check-diveossal, maszkuritest gyakoroltak kb 4 meter melyen a homokba terdelve. Ahogy a konyvben meg van irva: kis viz beenged, orron at besziv, fuldoklas, irany fel. Oktato elkapja, (aki mar probalt panikolot visszafogni, az tudja h igazabol csak lassitani lehet)hajo jon, ideje csak annyi, hogy beforditotta maga ala. Negy helyen vagta vegig a propeller. A buvara (nem)kis ijedseggel meguszta. Tanulsag: nezz korul, mikor mesz felfele. (ez elsore egyertelmunek tunik, de nezzunk magunkba, ki szokott ugy rendesen?) Altalaban csak olyan helyen jovunk fel, ami a hajonak veszelyes, azaz: kotel vagy fal mellett, vagy egy nem jaro motoru hajo alatt... Egyiptomban a kapitanyoktol nem varhatjuk el, h keruljenek ki minden buborekot (akik jartak arra, tudjak, h neha mennyi van), tovabba egy 50-200 tonnas hajoval az nem is olyan egyszeru. Nekunk buvaroknak kell figyelni. Megiscsak a mi eletunk. Sajnos en is lattam mar sokkal kozelebbrol hajocsavart, mint szerettem volna. Dupla, ha mar szoba hoztad: kiszipolyozott guide es a deko kamra. Tortent vmikor 2005 tavaszan, hogy mentem Thistlegormra. (ez akkoriban nem ritka program volt nalam, atlag heti 1-2 alkalommal) Szokasos menetrend: fekves este 10 korul, keles hajnali 2 kor, buszba be, vendegeket osszeszed, kikoto, felszereles ellenoriz, hianyzo meghozat, papir intez, stb. fel 5 korul kifutas. hajon ujabb ket ora alvas. 8 utan megerkezes a roncshoz, ugras elso kotellel, nem kicsi aramlas, de sikerul odarangatni a kotelet a roncsig. Megkotom, felmegyek. Elso merules, 18m, 16perc, 80bar (probaltatok mar marha hosszu kotelet huzni aramlasban?) kotel mellett vissza, felszinen masik kotel, irany le. Ezt a kilogo hajocsavar tengelyhez tudtam csak kotni (a szetbombazott reszen). Masodik merules, 29m, 15 perc, 5 perces biztonsagi megallo vegen koppra szivott palack. fel a hajora, briefing, merre vannak a kotelek, palackcsere, ivas, ugras vissza (felszini ido kb 25 perc) Elso merules (nekem harmadik) korbe a hajo kivul, max melyseg 32m, ido 55 perc. Ket merules kozott 1 ora. Masodik (nekem 4.) merules: belul uszkalunk, max melyseg 28m, ido 45 perc lett volna, ha az egyik buvart az orrnal nem viszi el a viz, mert neki muszaj volt kivul megnezni a horgonyt megint. usgyi utana. Elerem, probalok visszauszni vele, nem birja a tempot, en meg a vontatasat. Ilyenkor ket valasztas: felmenni a felszinre, es bizni benne, h majd osszeszed valaki (ezt mar probaltam elotte, de egy jo legenyseggel, aki meg is talalt es a mostani nem olyan volt), a masik, h le az aljara es talajkozelben uszas-maszsas vissza a roncsig. hat ezt tettuk. le 33m, 10 perc kuzdes vissza, fel a kotelre, deko kezd. A buvarnak meg az aljzaton 50 bar, onnantol az en palackomat szivta. A kotelen visszavettem a hosszu tomlot, felkuldtem az embert (bizt. megallo utan) ekkor a komputer szerint csak 2 ora 10 perc deko 3 meteren. Palackomban 30 bar, belogatott tartalek palackot mar felszedte a kedves legenyseg. Hat a ket ora 10 percbol lett 25 perc, palack ures, fel. palackcsere, vissza kikotni a koteleket. Nekem 5.ik merules, 29 m, fel 9 meterig, 15 perc deko, 6 meter 38 perc (eddig birta a palack). felszinen fel ora utan zsibbadas, szedules. Felre vonultam sok vizzel meg a hajo oxigenkeszletevel. Az utobbi 2 oraig tartott. Kikotoben vendegek buszba, aztan seta at a kamraba. Doki aranyos, kedves, ker egy dan kartyat (nincs kartyam, csak szamom, a kartya meg nem jott meg, a szamot meg majd holnap hozom...), irany a kamra. Aztan masnap is, harmad nap is, negyed nap is... Tanulsagokat levontam: vettem egy 6 lteres oxigen stage palackot, es innentol azzal csinaltam a 6 meteres dekokat. (mielott valaki megkerdezi, azert nem nitroxal merultem, mert ebben az evben meg nem volt keveronk a bazison, megvenni meg palackonkent 11 dollar, napi dijam 23 dollar, hat szamold ki.) Amikor lett keveronk, onnantol ugyanez nitroxal tortent (bar az oxigent akkor is en fizettem a nitroxomhoz:). A kezeles 4 napjaert 16000 eurot szamlaztak ki a dan-nak. Ha kamraba mesz, vigyel pulovert, mert szerintuk a 18 fok az megfelelo homerseklet fekudi poloban, rovidgatyaban 3 orat.... Sharmban a kamraorvosok a finom, de dietas csokit szeretik... (Adelnek fogynia kell) off Bunny, hogy emlejem ki vastagon, ha az nincs az also szerkeszton, csak dolt, meg alahuzott? mukodik a html kod? off end |
||
346. Szaki | Ugrás | 2007 okt 03. 00:07 |
Kedves Vizidino es Dupla! Olvasva lassan elfajulo vitatokat engedjetek meg nehany apro megjegyzest: Vizidino, az altalad alabb felsorolt forrasmunkak tenyleg erdekesek, de azert nem eszik olyan forron... Eloszor is tegyuk helyre a dolgokat: a ver nem egy vegyiparban hasznalt folyadek, tele van mindenfele nano es mikro meretu dologgal. Egy pohar szodahoz hasonlitani kicsit eros. A vernek minden pillanatban valtozhatnak a fizikai parameterei, akar a test mas-mas pontjan is eltero ertekeket mutathatnak: homerseklet, vizkozitas, suruseg, stb. Ha jobban belegondoltok, ez matematikailag nem leirhato. Megis ez a dekompresszio lelke, hiszen a ver szallitja az oldott gazokat a szovetektol a tudobe. Az amit olvastok, lattok a tablazatban vagy a computeren, hallotok a tanfolyamon, mind csak a valosag igen gyenge matematikai modellezese. Raadasul mind azzal kezdodik: tegyuk fel, hogy... Roviden ennyit a dekoelmeletekrol. A gyakorlatban ugyanez: dekos merulesek utan, ha ember fia palackokat pakol (enyhe fizikai munka) bizony sokszor erez enyhe tuneteket, amit pakolas nelkul nem. Ez tobbunk pusztan empirikus tapasztalata. Javaslat: Vizidino, a felsorolt forrasmunkakbol itelve tudsz angolul, nezz korul a ftp.decompression.org-on, kezdjed wienke munkaival. Erdekesnek fogod talalni. Nem veszelyes az, ha uj dolgokat megvitatunk. mindaddig amig a tobbi olvaso tisztaban van vele, h az uj dolgokat vitatjuk, nem pedig tanacsokat adunk masoknak. Dupla: sokat tanultal, de mindig van valami uj. Az egyetlen, amiben igazad volt: hogy a dolgokat megvitatjuk, nem pedig tanacsokat adunk. Mas: A Dahabi balesettel kapcsolatban: Sharm es Dahab kozott a hago 690m tengerszint felett. Altalaban ket nodekos merules utan minimum 4 orat szokunk varni, mielott nekifutunk, ebben a negy oraban eszunk-iszunk-varost(bazart) nezetunk a kedves vendegekkel. Amig nem volt kamra dahabban, addig a baleset eseten a szallitas elott is minimum 4, de inkabb 6 orat vartak, addig oxigen. 55 meteres merules az dekos merules. mi alapjan terveztetek a masodik merulest masfel ora mulva? Mi alapjan dekoztatok ki az 55m-t? A tobbi hibat mar tobben leirtak: atautoztatok a hegyen, kiszaradtatok mint a taplo, hideg-meleg valtogatasa, stb. Itt jegyeznem meg, h az idiota arabok csak egyfele allast ismernek a legkondin: 16 fok! Egyebkent a Sharmban (kamraval) kezelt tobb mint 700 dekobaleset szinte mindegyikenel megjelet a dehidratacio, kb 40 szazaleknal kivalto ok volt. Meleg orszag, szaraz levego. Legkozelebb irok balesetet is. |
||
Maldives
1/1 db alapján:(átlag: 5) átlagos nehézségű
max: 24m, látótáv: 10-25m , áramlás