Bali búvártúra, hasznos információk

Apropó jukung és jukungos merülés. Kihagyhatatlan! A jukung kicsiny és keskeny, egy törzsből kivájt csónak, pici vitorlával és két oldalán jellegzetes rúddal, ami a felborulást akadályozza meg. A helyiek halászhajócskája. Fenséges látvány, amikor hajnalban sok tucat színes vitorlás cirkál a távolban - halásznak éjjel, búvárokat fuvaroznak nappal. Annyira keskeny, hogy kényelmesen nem is fértem el benne. A búvárcucc az ember előtt, te ott kuporogsz mögötte...Felvenni nincs is hely, ezért a merülés úgy kezdődik, hogy beugrás ruhában, maszkban és uszonyban, majd a srác utánad emeli a mellényt a palackkal, amit a vízben kell felvenni. Természetesen már apró motorral is fel vannak szerelve a csónakok, jópofa, hosszú tengelyes kis pöfögőgépek. Sokszor eszembe jut, ahogy kifutunk a jukunggal merülni, halkan kotyog a kis motor, szépen szeli a habokat a csónak. Kibújva a parti pálmák takarásából a háttérben felbukkan az Agung vulkán. Nyugi van, brutális a panoráma. A víz csodaszép, mindjárt merülünk!

A merülőhelyeket feltöltöttem az adatbázisra, Tulamben, Amed és Jemeluk számos pontján merültünk. A roncsot (Liberty) senki ne hagyja ki, több merülést is megér és feltétlenül meg kell merülni éjszaka is!
Aki nagyon sokat szeretne merülni a roncson, annak érdemes bejelentkezni valamelyik tulambeni bázisra, ahol a csomagárban korlátlan parti merülés van. Egy-két napot így megér ott megszállni. Én keveselltem a napi két merülést, de a lányok nem erőltették a harmadikat (kivéve az éjszakait). Természetesen fanatikusok Amedben is annyit merülnek, amennyit bírnak.
A két merülés viszont gyorsan lezajlik, így szinte minden délután szabad volt. Mi pihentünk, a másik pár pedig elvégzett agy haladó tanfolyamot. A bungi hűtőjét lelkesen pakoltuk meg sörrel és gyümölcslevekkel, azokat szopogatva jókat dumáltunk a teraszokon.

Következő célpontunk Padang Bai volt, de annyira beleszerettünk Amedbe és a kis bungikba, hogy egy rövid telefonnal lemondtuk a szállást.
A szállásfoglalásról itt még annyit, hogy a neten megkapott visszaigazolásban leírtak mindig pontosan teljesültek, és általában minden olyan volt, amilyennek leírták - sose volt kellemetlen meglepi. Nem kértek sehol előleget vagy kauciót, utólag, a szállodák elhagyásakor fizettünk, és akár egy nappal korábban is módosíthattunk a foglaláson - ezt tehát egyszer meg is tettük.
Viki javaslatára a Padang Bai-i merülőhelyeket is Amedből látogattuk meg, így megspóroltunk egy szállásváltást és pakolást. Ehhez csak annyit kellett tennünk, hogy picit korábban keltünk.
A bázison a srácok felpakolták a ládákat a buszra és egy órás transzfer után már Padang Bai kikötőjében voltunk. A helyi bázison egy kávé mellett meghallgattuk a briefinget, majd irány a speedboat, ahova már felcipelték a cuccokat. Volt olyan nap, hogy Viki is jött velünk, de volt úgy, hogy átpasszolt bennünket egy helyi guide-nak. Mindkettő jó verzió volt. Általában elsőként futottunk ki a partról, dupla motorral és nagy sebességgel mindenhova elsőnek értünk. Ezzel nagy szerencsénk volt, hiszen láttunk mantákat, cápákat és még molamolát is! Két napot merültünk itt, összesen 5 helyet néztünk meg.

A Blue Lagoon a kihagyhatatlan a sáskarákkal, a pygmy csikóhalakkal, a Harlequin rákocskákkal; a frogfish és a leaf scorpionfish valamint a csíkos macskahal csak ráadás. Ja, és nincs az a színkombináció, amivel ne láttunk volna csupaszkopoltyús csigát!
Errefele erősek az áramlások, inkább felkészültebb búvároknak ajánlom, főleg a Padang Bai-hez közeli Mimpang és Tepekong merülőhelyeket. Manta Point nyugisabb, jó messze van, de csodaszép az út. Az viszont szívás, ha nincs manta, mert egy egészen uncsi merülőhely egyébként.
Szóval itt is hurcolkodták a felszerelést helyettünk, volt ivóvíz és elemózsia is. A guideoknál pálcák, vagy hordozható rádióról leszerelt teleszkópos antennák (amit a víz alatt akkurátusan kihúznak) - azzal matatnak és mutogatnak - higgyétek el, van mit. Visszafele a bázisra mindig megálltunk valahol, vagy egy templomot, vagy egy vízipalotát csodáltunk meg, vagy csak simán szép panorámaképeket készítettünk a festői tájról.

Az írás a következõ lapon folytatódik!

Veliki Zid

Croatia (Hrvatska)

3/4 db alapján:érdekes(átlag: 3.8) átlagos nehézségű
max: 61m, látótáv: 10-25m

speedboat-os megközelítésfal merüléssziklás, hasadékos élőhelycápa jelentős halraj nyílt vízben