»» ««

Lánglovagok neoprénben

Interjú
1/2. oldal

Fura címadásunk apropója, hogy Szalai László tűzoltó századossal -aki civilben CMAS oktató- beszélgettünk, a Tűzoltóság búvárainak életéről.

Beszélgetésünk első helyszíne a szertár, ami nem a tornaszerek hanem a tűzoltó-szer tárolására szolgáló helység, vagyis a garázs. Egy piros tűzoltó autó előtt állunk meg, ez a "Búvárszer".

Először erről, és a csoportokról kérdeztem beszélgető partneremet, a 18 éve tűzoltó búvár Szalai Lászlót.
Az itt látható jármű, amit 1999-ben kaptuk az önkormányzattól egy Mercedes, terepjáró képességekkel is -korlátozottan- megáldott tűzoltó autó, amit kimondottan a búvár egységek igényeinek megfelelően alakítottak ki. Két fő utazik elöl, négyen háttal a menetiránynak, hátul foglalnak helyet.

Hányan vagytok összesen?
A Fővárosi Tűzoltóparancsnokság Búvárszolgálata három, hét fős csoportból áll, és 24/48 órás váltásban dolgozunk. Az autón hat fő számára van hely, így minden csoportból állandóan egy fő szabadságon van. A csoport egy merülésvezetőből, egy helyettesből és a búvárokból tevődik össze, persze ez nem azt jelenti, hogy a vezetők ne merülnének.

Milyen felszerelések találhatóak a járművön?
A szeren megtalálható szinte minden, amire szükségünk lehet egy beavatkozáson. A búvárfelszerelésünk az évszakoknak megfelelően változik, most még a kompresszált neoprén szárazruhák lógnak a tárolóban, de nyáron nedves neoprén ruhát használunk mi is.
Buddy mellények, Poseidon, Aqualung és Scubapro reduktoraink vannak, uszonyból most épp elég sok a Mares quattro. Érdekesség a felszerelésünkben, hogy tűzoltóságnál szabvány 6 literes, 300 bar-ra töltött acél tűzoltó palackokkal merülünk. Ez azért szerencsés, mert adott esetben gond nélkül tudunk kölcsönkérni a tűzoltó kollégáktól palackot. Egyébként a palackok töltését is a központi töltőállomáson intézzük, bár van saját kompresszorunk is.

Rengeteg speciális felszerelésünk van, például nehézbúvár csizma, amit még megfejeltünk saját ötletből fém sarkantyúval, ezt folyókban tudjuk jól használni, ahol nagy a sodrás. Rengeteg kötelünk van, hagyományos és sodort drót is, áramlás horgony, emelő és jelölő bóják, de télen a láncfűrész is bent van, a lékvágáshoz. A raktér aljában pallók vannak, a lék körbe rakásához használjuk, de sok más esetben is hasznos lehet egy stabil, úszó felület. Van egy 4Kw-os aggregátorunk is, amivel a bevilágításhoz használt reflektorokat üzemeltetjük, víz alatt Hartenberger lámpákat használunk.
Természetesen oxigénes elsősegély készlet, hordágy is van, és ha véletlenül olyan mélységbe lehet merülni, Aladin computereket használunk. Érdekesség még az AGA rádiós, fullface maszk, ezek túlnyomásos kialakításúak, plexi üveggel. A segítségével tud a búvár a felszínnel, vagy a társával kommunikálni.

Ez érdekes, mit tud ez a maszk, milyen benne merülni?
Mint mondtam ez egy beépített rádiós maszk, belül van egy mikrofon, amit a maszk elején lévő gombbal lehet adásra kapcsolni, ez egyébként nem túl szerencsés megoldás. A fülhallgató vízálló, ebben van az elem, és az adó-vevő rész is. Nyílt vízen több száz méterről is képes kommunikálni a belógatott parti egységgel. Érdekessége, hogy a maszk túlnyomásos, emiatt nagyon könnyű a levegővétel benne, és a maszkürítés sem gond, a túlnyomás kinyomja a vizet belőle. Egyenlíteni kicsit érdekes, mivel az orrodhoz nem férsz hozzá, ezért van benne egy puha gumi tönk, azt kell az orrodhoz nyomni, ha sikerül. De leginkább a nyelős, álkapocs mozgatásos módszert használjuk az egyenlítéshez.

Látom az autó mögött van egy hajó is.
Igen, van egy 360-as Yam gumicsónak 20 lóerős motorral, de nem sokat használjuk "rendeltetésének megfelelően". Ha hajó kell, főleg a tűzoltó hajóról merülünk, de a gumicsónak ettől még nagy segítség. Jellemzően bázisnak használjuk, motor nélkül húzzuk magunk után például jégről mentésnél. Benne van a felszerelés, esetleg visszafelé a mentett alany utazik ott.

Van egy utánfutótok is, mi van benne, kompresszor?
Igen, egy 180L/perces Poseidon kompresszor. Kettő 300baros és kettő 200baros leágazással, de sajnos nem tudjuk használni, a vontató magassága nem jó az autónkhoz. Ritkán üzemeljük be, érdekessége, hogy a Szent István expedicióban részt vett, mint tartalék kompresszor, természetesen kiszerelve az utánfutóból.

Az írás a következõ lapon folytatódik!

Első   Visszalép Következő   Utolsó

1 2

Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.

Merülőhelyek

Gubal Island - Wreck

Egypt, Red Sea

10/14 db alapján:érdekes(átlag: 4.3) átlagos nehézségű
max: 15m, látótáv: 10-25m , áramlás

szafaris megközelítésroncs merülés scenic, nézelődős merüléshomokos élőhelylegalább 1.5m-es hal jelentős halraj nyílt vízben

Búvárbazár

5mm-es neoprém ruha

Ár: 25.000 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2024 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
Impresszum / Adatkezelés