»» ««

Tengeri ütközet egy hajónyi kincs miatt

Külföld

Komoly diplomáciai konfliktus, egy újabb "tengeri csata" és egy fenyegetően közelítő spanyol őrhajó lett a következménye annak, hogy a brit kormány megbízásából egy amerikai cég nekilátott felszínre hozni az 1694-ben Gibraltár partjainál elsüllyedt Sussex hadihajót.

A konfliktus forrása minden bizonnyal az az egyes becslések szerint mai értéken számított 4 milliárd dollárnyi kincs, melyet a Sussex rejt.

A brit kormány által megbízott amerikai cég, az Odyssey Marine Exploration immár egy évtizede kutatja a Gibraltár partjainál elsüllyedt hajókat, ahol több mint három éve minden eddiginél nagyobb értékre bukkantak: állításuk szerint ugyanis megtalálták azt a hadihajót, amelyet a britek - a spanyolokkal, a hollandokkal és a svédekkel szövetségben / indítottak útnak a savoyai hercegség felé.

A hajó egy flottát vezetett, ám titkos rakományként igen jelentős összegű pénzt is magával vitt: a címzett a savoyai herceg volt, akit ily módon próbáltak volna rávenni arra, hogy a nagyhatalmi törekvéseivel az európai hatalmi egyensúlyt felborítani szándékozó Franciaországot támadja hátba.

A hajó Gibraltár partjainál viharba keveredett, és rakományával, valamint / két fő kivételével / személyzetével együtt elsüllyedt. A Sussex felderítésére már sok kísérletet tettek, ám sokáig nem járt eredménnyel egyik sem. Csakhogy az amerikai vállalkozás jó háromnegyed éve bejelentette: az angol kormányzattal folytatott tárgyalásokat követően felszínre hozzák a három éve megtalált hajót.

A roncsok felszínre hozatala és tulajdonjoga kezdetben nem okozott konfliktust: a spanyol vizeken található roncsok kiemeléséhez a spanyol kormány is hozzájárult 2005 júliusában, ám a munkák decemberi megkezdését követően nem sokkal már másként látták a spanyolok a helyzetet. A spanyol külügyminisztérium ugyan valóban engedélyezte az ásatásokat, ám a Gibraltár partjait ellenőrző andalúziai kormányzattól nem érkezett engedély, ráadásul a megállapodásban megjelölt andalúz szakértő sem felügyeli a munkákat.

Az ásatásokat végző cég hajóját januárban az Odyssey Marine Exploration sajtószóvivője szerint veszélyesen és fenyegetően megközelítette az andalúz parti őrség Guardia Civil nevű hajója, a spanyol kormányzat pedig felszólította a céget a munkák felfüggesztésére. Ezen túlmenően diplomáciai jegyzékváltásra is sor került, ami a konfliktus viszonylagos komolyságáról tanúskodik. Egy Trafalgarhoz hasonló tengeri ütközettel ugyan nem kell számolni, ám a mostani konfliktus így is jelentősnek tűnik: az amerikai cég a brit kormány védelmét kérte, és a fenyegetések miatt kutatóhajóit átmenetileg ki is vonta a területről.

Veszélyes kiemelés

Hogy pontosan ki is hibázott az ügyben, az egyelőre nem látható tisztán, ám az eddig bevett gyakorlat szerint a tenger mélyén található hajómaradványok vagy kincsek azt az országot illetik meg, amelynek a felségjezése alatt hajózott. A spanyol sajtó mégis immár hetek óta a Sussex üggyel foglalkozik, ráadásul helyi környezetvédő aktivisták is hallatják immár hangjukat: kisebb hajóikkal ők is megközelítették az amerikai kutatóhajókat, majd andalúz zászlókat bontottak ki és kalózoknak titulálták a The New York Times jelentése szerint a kutatóhajó személyzetét.

A környezetvédők szerint a tengerek mélye komoly veszélybe kerül, ha egyszer nekiállnak kiásni a hajóroncsokat: az immáron természetes környezetté vált roncsok között ugyanis igen sok halfajta telepedett meg, az élővilágot a mostanihoz hasonló kutatások teljesen felborítják.

Aggodalmának adott hangot egyébként a legnagyobb brit régészeti szervezet, a Council for British Archeology is: szerintük kétséges, hogy kit is illet meg a hajóroncs, ráadásul a felszínre hozatal a mai technikai felszerelésekkel még mindig veszélyesnek tűnik. Az 1000 méter mélyen fekvő roncsokhoz robotokat küldenének le, ám a mai távirányítási technológiával valóban csak darabjaiban lehetne kiemelni a hajóroncsot, ami komoly károsodásokat okozhat a leletben.

További ötszáz hajóroncs Gibraltár partjainál

Ezen túlmenően gondot okoz az is, hogy Gibraltár partjainál majd félezer további hajóroncsot azonosítottak eddig. Ezek a hajók a Sussex felszínre hozatalakor szintén sérülhetnek, vagy akár meg is semmisülhetnek, márpedig régészeti értelemben a Sussex-nél jóval becsesebb leletek is lapulnak a tenger fenekén: spanyol, angol, egyiptomi, görög és bizánci hajókon kívül azonosítottak egy főníciai hajót is, amely a Kr.e. 5. századból származik.

Kiemelik végre a kincsekkel teli elsüllyedt hajót?

Most azonban úgy tűnik, hogy a hosszas tárgyalások a kutatást végző cég (Odyssey Marine Exploration), valamint az andalúziai és spanyol illetékesek között eredményre vezettek. A kutatócsoport immár úgy véli, hogy bizonyosan megtalálta a Sussex helyét, így a felszínre hozatal maradt csak hátra, amit spanyol régészek felügyelete mellett hajtanak majd végre.

Időközben 19 ágyúmaradványt már a felszínre is hoztak, amelyet rögtön laborvizsgálatnak vetettek alá. A csapathoz tartozó régész, valamint a brit védelmi minisztérium kutatója is egyértelműen megállapította: az ágyúk 300 évesek, azaz pont abból a korból származnak, amikor a Sussex elsüllyedt. A radarrendszerrel bemért helyen ráadásul a Sussex méretéhez nagyon hasonlító kitüremkedéseket fedeztek fel, ami még biztosabbá tette eddigi sejtésüket: Gibraltár partjaihoz viszonylag közel, 900 méteres mélységben az elsüllyedt Sussexet találták meg.
Tizenkét év kutatás

Stemm tizenkét évvel ezelőtt kezdett el komolyabban érdeklődni a Sussex maradványai iránt: akkor egy olasz régész kereste fel az ötlettel, hogy próbálják meg beazonosítani az elsüllyedt hajót. Akkoriban még egy neves amerikai humorista cégénél dolgozott a vállalkozó szellemiségű kincsvadász, ám nemsokára saját reklámügynökséget alapított, nem mellékesen pedig az Odyssey Marine Exploration nevű céget. Bár 1994-ben, amikor Stemm először hallott a Sussex-ről, még csak pár kisebb "mélyvízi kalandtúra" állt a háta mögött, Stemm azonban, - a Spiegel beszámolója szerint -, azonnal eldöntötte, hogy erre teszi fel az életét.

Az Odyssey-nek hét régész dolgozik főállásban, az önkéntesek pedig adatgyűjtéssel segítenek. Feljegyzések, hajónaplók, spanyol halászok ötletei - mind potenciális információ forrásul szolgáltak. A vállalkozást persze pénzelni is kell, ami Stemm nem kevés energiáját veszi el, ám eddig soha nem volt gond a pénzforrásokat illetően: mindig talált olyan befektetőt, aki jól viseli a kockázatot, a közel négy milliárd eurónyi kincs reményében. Stemm természetesen profi szakembereket is bevett cégébe: John Morris, az egyik legismertebb szakember a víz alatti technológiai megoldások területén.

[ Geographic ]
Kapcsolódó írásaink:


Hozzászólást csak regisztrált felhasználótól fogadunk el. Regisztrálás/belépés.

Merülőhelyek

Anemone Reef

Thailand

2/2 db alapján:érdekes(átlag: 4) átlagos nehézségű
max: 25m, látótáv: 4-10m , áramlás , driftes

napihajós megközelítészátony merülés scenic, nézelődős merüléshomokos élőhely korallos, trópusi élővilágcápa csikóhal jelentős halraj nyílt vízben

Búvárbazár

Gator XL

Ár: 4.900 Ft.


Látogasd meg és lájkold facebook csoportunkat, videóinkat pedig a Vimeo csatornánkon is elérheted.

Powered by babelrabbit engine © 2004-2020 Bunny - All rights reserved
Az oldal szöveges és képi tartalmának felhasználásáról az impresszumban tájékozódhatsz.
impresszum / contact / Médiaajánlat / Adatkezelés